lördag, februari 09, 2008

Bay of Islands och Cape Reinga med 90 mile beach

Bussen som skulle ta oss fran Auckland till Paihia i Bay of Islands visade sig vara overbokad sa en av oss fick sitta pa golvet med all var packning, eftersom vart vandrarhem sa klart var det bussen kom till sist... Men det gick bra enda och lite forsenade var vi pa vag!
Ett av stoppen pa vagen var en frivillig mottagning for skadade vilda faglar. De tar om hand om ca 1500 faglar per ar. Vi fick se och klappa en Kiwi-fagel som saknade sin ena fot och aven en liten tva veckor gammal kiwi! Vi fick aven se en bla pingvin (se bild) och en pratande Tui!
Forsta pingvinen vi sett! En liten skadad "Blue Penguin".

Vi har tillbringat ett par dagar har i Paihia och dagen efter vi kom hit var det
Waitangi day dar man firar ett avtal som slots mellan Maorierna och Engelsmannen ar 1840. Vi var pa plats kl 5 pa morgonen for att uppleva deras gryningsseremoni, vilket var mycket intressant. Det ar fortfarande mycket heta kanslor inblandat i relationerna mellan Maori och Europerer.

Senare pa morgonen aateragerar man vad som hande 1840 med kanoter och krigsdans.

Maoristammarna gor sig reda for att paddla ut i sina krigskanoter pa "Waitangi day" da avtalet mellan Engelsmannen och Maorierna firas varje ar.

En traditionell Haki utfordes sen pa stranden.

Dagen efter Waitangi day akte vi pa en busstur upp till Cape Reinga och 90 mile beach. 90 mile beach ar egentligen bara 64 miles, men det ar ingen som tar sa noga pa det... ;)
Pa vagen stannade vi och tittade pa en Kauri-skog och fick aven surfa ner for enorma sanddynor! Det var en otrolig rolig busstur med en halvgalen guide som heter Spike!

Cape Reinga, NZ's nordligaste punkt dar stilla havet och Tasmaniska havet mots.

Linda surfar pa sanddynorna vid 90 mile beach!

Dynorna kan bli over 100 meter hoga men det ar helt klart vart besvaret att klattra upp nar man kan ta sig ner pa det har viset!

Pa vagen tillbaka stanande vi vid "Ancient Kauri Kingdom" och tittade pa en massa fina saker som man gor av 40-50000 ar gamla kauritrad som man graver upp ur sankmarker dar omkring. De har legat dar i utan att ruttna saa lange!!

En over 45000 ar gammal Kauri-stam har urholkats och gjorts till en trappa!

Sista stoppen innan vi kom hem var en fish'n'chips-restaurang med egenfiskad farsk fisk som var jattegod! Val hemma pa vandrarhemmet igen tog vi det lite lugnt och planerade var fortsatta resa.

Igar akte vi pa en tur for att fa simma med delfiner! Vadret var helt underbart och Bay of Island visade sig fran sin vackaste sida. Tyvarr kunde vi inte simma med de delfiner vi hittade, for de hade sma bebisar i flocken och da ar det forbjudet att hoppa i vattnet. Men de ar otroligt vackra djur att titta pa aven fran baten och vi fick hoppa i o simma lite i en bukt utan delfiner!

Flasknosdelfiner pa nara hall!

Igar festade vi loss lite har i Paihia, sa idag ar en lugn dag... ;)

Nya Zeeland har hittils varit fantastiskt och vi ser fram emot avfarden mot nya aventyr imorgon! Narmast ar Waitomo Caves om ett par dagar!