fredag, februari 01, 2008

Bilar, bilar, bilar... :)


OBS! Uppdaterat med bilder 2008-02-02!


Här kommer Henriks inlägg om bilar i Amerika! USA är ju bilens förlovade land och Kalifornien och speciellt L.A. är definitivt ett ställe att åka till om man gillar bilar! Redan på väg från flygplatsen såg jag en Ferrari 430, en Alfa Spyder (80-talare) och ett dussintal Porschar. Just Porsche verkar vara ett av de vanligaste bilmärkena i L.A. I USA har jag bara sett tre Maserati: en ny QP, en QP III (!) och en Coupé. En sak som är kul är att man ser så många gamla klassiker (eller kanske replikor?) som faktiskt används.
Höjdpunkten var när jag såg en Ferrari 330 i Sonoma och sen en annan gammal Ferrari i Hermosa Beach i södra LA.
Ferrari 330 i Sonoma

Har även sett flera gamla 60-talsPorschar och vi mötte en Jaguar E type på Highway 1! Andra roliga bilar jag sett flera av är Fiat Pininfarina Spider och gamla VW Ghia (coupe eller vad de heter). Sen finns det så klart massor av amerikanska bilar som inte finns hemma, men även en hel drös olika Toyotamodeller som inte finns i Europa.
En biltyp som är mycket vanligare än himmavid är (förutom pickups o enorma SUV) tvådörrars coupéer och flera "vanliga" bilmodeller finns även (och är vanliga) som coupé.

Hyrbilen vi fick i USA var en koreansk Hyndai Sonata, vilket är en betydligt större bil än vi trodde att vi skulle få. Å andra sidan är det rätt bekvämt med en stor bil... ;)

Jag hade hoppats på en amerikansk bil, inte för att jag tror att den varit bättre utan för att det är ju trots allt i Amerika vi är.

Hyndai Sonata i Death Valley

Bilen var 4-cylindrig med 4-stegs automatlåda, glastaklucka, satellitradio och AC. Tyvärr hade den inte automatisk klimatanläggning, vilket skulle varit skönt då vi vid mer än ett tillfälle körde igenom snöstorm och strålande sol med en tempskillnad ute på minst 15 grader på samma dag. (Snacka om I-landsproblem... ;)
Motorn var det hyffsat drag i, men kraften fanns högt upp på varvskalan, under 4000 hände inte mycket. Man blir lätt bortskämd av kraften vid låga varv i vår SAABs turbomotor...
Kupén var rymlig men (den elektiskt justerbara) förarstolen kunde haft bättre stöd för låren och det hade inte skadat om ratten även varit justerbar i längsled. Automatlådan växlade mjukt o skönt men möjligheten att växla "manuellt" var skönt på vägar med mycket
branta backar. Satellitradion kom väl till pass då vi var utom alla FM-stationers räckvidd flera ggr...

Bilens köregenskaper är ganska "o-amerikanska" med fast chassiesättning och på riktigt kurviga vägar uppträder den sansat och kontrollerat. Tyvärr har de inte riktigt lyckat med kompromissen mellan "sportighet" och komfort vilket straffar sig på dåliga vägar eller tex motorväg med betongbeläggning där skarvarna känns onödigt mycket.
Trots det en helt OK upplevelse, men jag skulle inte köpt en sån själv... ;)

Nu ska vi vidare till Nya Zeeland och där ska vi inte ha nån hyrbil
men om tre veckor ska vi ha en Campervan, ska bli intressant att se
hur det är att köra på vänster sida! :-)

Sent from my iPod

Inga kommentarer: